Zaginięcie Ethana Cratera – poradnik do osiągnięć/trofeów na PC, PlayStation 4, Xbox One
Producent: The Astronauts
Wydawca: The Astronauts
Data premiery: 25.09.2014 (PC), 15.07.2015 (PlayStation 4), 19.01.2018 (Xbox One)
Wskazówki:
Trudność trofeów/osiągnięć: 1/10
Liczba trofeów/osiągnięć offline: 14 szt.
Liczba trofeów/osiągnięć online: 0 szt.
Czas potrzebny do calaka: 3-4 godziny
Grę trzeba ukończyć co najmniej: 1 raz
Trofea /osiągnięcia możliwe do pominięcia: nie
Możliwość powrotu do wybranego poziomu: tak
Poziom trudności wpływa na trofea/osiągnięcia: brak
Zdobycie calaka lub platyny w Zaginięciu Ethana Cartera nie jest szczególnie trudne. Samo przejście gry zapewni większość osiągnięć. Pozostałe można zdobyć przy drugim podejściu. Gra jest tak skonstruowana, że od razu po rozpoczęciu zabawy można udać się w miejsce wykonania danego trofeum i zaliczenie go. Wyjątkiem jest What happens then? – Co stanie się potem?, które lepiej odblokować za pierwszym podejściem. Z poradnikiem zebranie kompletu achievementów jest więc dziecinnie proste.
Jeśli chcesz maksymalnie oszczędzić czas, calaka możesz zrobić posiłkując się poniższym wideo przedstawiającym przejście całej gry z zaliczeniem każdego osiągnięcia.
What happens then? / Co stanie się potem?
Another story kid? What next?
Ukończ grę po zebraniu wszystkich pięciu historyjek. Na końcu każdej dostajesz notatkę wyjaśniającą zawiłości fabuły. Ich zaliczenie to dodatkowe osiągnięcie. Musisz więc dojść do końca gry wykonując po drodze poniższe trofea:
- Sap – Sok
- Fangs – Kły
- Behind the Veil – Za zasłoną
- The Wish – Życzenie
- The Curse of the Sea-Thing – Klątwa Morskiej Istoty
Sap / Soki
Survivor’s guilt
Do zrobienia na samym początku gry, od razu po wyjściu z tunelu. W okolicy znajdziesz pięć pułapek, które musisz aktywować. Po tym jak to zrobisz zostaniesz przeniesiony w inne miejsce. Wystarczy wtedy podejść do drzewa i zebrać leżącą pod nim kartkę.
Fangs / Kły
A beast outsmarted
Na początku gry idąc wzdłuż torów (jeszcze zanim przejdziesz przez tamę) udaj się w lasek po lewej stronie. Idź w stronę światełek, które ciężko pominąć. To cztery monitory ustawione jeden na drugim. Wciśnij je w odpowiedniej kolejności. Następnie biegnij za astronautą aż dojdziesz do jego kapsuły. Po wylądowaniu zabierz kartkę.
Behind the Veil / Za zasłoną
Discovered the magic behind the potions
Po przejściu przez tamę zobaczysz dwa domki. W tym po lewej, zaraz po wejściu do niego, musisz przeczytać leżącą na stole kartkę. Teraz przed każdymi drzwiami będziesz mógł zmienić wygląd wnętrza. Chodzi o odtworzenie rozmieszczenia pokoi z drugiego budynku, tego na wprost wyjścia z tamy. Możesz robić zdjęcia, próbować zapamiętywać lub posłużyć się poniższym filmikiem. Ja jednak rozwiązywałem tę zagadkę na logikę – patrz na budowę domu i na tej podstawie wybieraj właściwy wygląd pokoju. Wystarczy sugerować się rozmieszczeniem ścian. Analogicznie jak w powyższych osiągnięciach na końcu trzeba zebrać kartkę z notatką.
The Wish / Życzenie
Wish come true
Przejdź przez cmentarz i udaj się ścieżką w dół. Po chwili rozpocznie się wizja, w której musisz iść przed siebie (w stronę światła). Na końcu znajdziesz namiot, a obok niego kartkę, którą należy zabrać.
The Curse of the Sea-Thing / Klątwa Morskiej Istoty
The Cursed World
Po wejściu do kopalni znajdziesz pomieszczenie, przed którym znajduje się tabliczka ostrzegawcza. Wejdź tam. Twoim celem jest odnalezienie trzech ciał leżących na skrzyżowaniach. Problemem jest wyłącznie zjawa, która zaatakuje ciebie jeśli wpadniesz w jej pole widzenia (zostaniesz wtedy przeniesiony na początek tego obszaru). Po znalezieniu ostatniego ciała gra poprowadzi ciebie w kolejne miejsce. Tam będziesz bezpieczny. Podejdź do ostatniego ciała, zabierz kartkę i udaj się wyżej. Na końcu masz do wykonania prostą zagadkę logiczną, po zaliczeniu której dostaniesz osiągnięcie.
Daniel / Zaprzeczenie
Solved the death of Chad
Osiągnięcie fabularne, związane z rozwiązaniem zagadki śmierci Chada na cmentarzu.
UWAGA! U mnie pojawił się bug związany z tym osiągnięciem. Otóż po rozwiązaniu zagadki protagonista nie skomentował całej sytuacji, a ja nie otrzymałem achievementa (nie wpłynęło to na dalszy przebieg gry, mogłem ją spokojnie skończyć). Po rozpoczęciu gry od nowa od razu pobiegłem na cmentarz i ponownie rozwiązałem zagadkę. To niestety również nie poskutkowało. Rozwiązaniem okazało się wyczyszczenie plików podręcznych konsoli (w przypadku Xboksa One, na którym testowałem grę, należy przytrzymać przycisk zasilania dopóki sprzęt się nie wyłączy).
Anger / Gniew
Solved the death of Missy
Osiągnięcie fabularne związane z rozwiązaniem zagadki śmierci Missy w kopalni.
Bargaining / Targowanie
Solved the death of Dale
Osiągnięcie fabularne związane z rozwiązaniem zagadki śmierci Dale’a w wysokim domu przy rzece.
Depression / Depresja
Solved the death of Travis
Osiągnięcie fabularne związane z rozwiązaniem zagadki śmierci Travisa na torach kolejowych.
Acceptance / Akceptacja
Solved the death of Ed
Osiągnięcie fabularne związane z rozwiązaniem zagadki śmierci Eda w spalonym domu.
The Tunnel / Tunel
Walked towards the light
Po rozpoczęciu gry obróć się i idź w głąb tunelu. Po pewnym czasie dostaniesz osiągnięcie.
Home / Dom
Explored the family house
Po przejściu przez tamę na wprost ciebie znajdzie się dom. Wejdź do niego. W korytarzu znajdziesz zdjęcie, które musisz obejrzeć. Teraz wystarczy wejść do każdego pokoju na wszystkich trzech piętrach i wysłuchać dialogów jakie się odtworzą.
Unfinished story / Niedokończona historia
Found the sniper rifle
Po zakończeniu gry i obejrzeniu napisów końcowych wybierz opcję Kontynuuj z menu głównego. Teraz udaj się drogą wzdłuż torów kolejowych (idąc od tunelu w stronę tamy). Przed tamą udaj się w lewą stronę (tam, gdzie zaczyna się osiągnięcie Fangs – Kły). Przechodząc przez las dojdziesz do zbocza góry. Tam na skale znajdziesz granat. Zabierz go i idź na tamę. Stań przy trzecim „tarasie”. Pojawi się wtedy opcja rzucenia granatem.
Idź teraz prosto i skorzystaj z portalu. Znajdziesz się w spalonym domu. Z narysowanej na ścianie mapy wybierz lokację Ancient god. Wyjdź teraz z kopalni tak, aby znaleźć się przy budynku pod tamą. Przejdź na drugą stronę rzeki (droga w stronę spalonego domu, patrz osiągnięcie Acceptance – Akceptacja). Na plaży znajdziesz leżącego nurka, a przy nim karabin, który trzeba zabrać.
[…] Miejscówkę przeniesiono do gry dzięki wykorzystaniu fotogrametrii. Pojawia się ona w rozdziale Behind the Veil (Za zasłoną) i jest przestrzenią dla bodaj najciekawszej zagadki tytułu. Na wycieczkę po pensjonacie możecie się wybrać dzięki materiałowi od zaprzyjaźnionej Graczpospolitej. […]