Od jakiegoś czasu Sony pozwala tworzyć graczom filmy podsumowujące ich przygodę z PlayStation 4. Pewnie nie zdali sobie sprawy, że dzięki temu można wyliczyć, ile osób grało w konkretną grę.
Informacje te nie są normalnie publicznie dostępne. Jednak w filmie stworzonym przy pomocy „My PS4 Life” podawane jest m.in. najrzadsze trofeum danego gracza oraz liczba ludzi, którzy także je zdobyło. Jeden z użytkowników Reddita zauważył, że mając ogólnodostępne dane ile procent graczy zdobyło dany puchar, można wyliczyć, jak popularna jest produkcja. Czyli dosłownie ile osób grało w konkretną grę. W żadnym wypadku nie przekłada się to na dane sprzedaży, bo grą na płycie może przecież bawić się wielu graczy. Część z nich była też dostępna w ramach płatnego abonamentu PlayStation Plus. Jak przyznaje autor, dane co do liczby posiadaczy trofeów są prawdopodobnie z okresu końca listopada i początku grudnia. Wyliczenia na ich podstawie traktować więc należy jako ciekawostkę. Choć mogą wskazywać jak popularna jest dana gra.
Użytkownik Reddita stworzył stronę gamstat.com, gdzie publikuje swoje dotychczasowe wyliczenia. Udostępnił też plik z blisko 4000 zrzutów ekranów graczy, gdzie widać trofea z różnych gier i wspomniane dane dotyczące liczby osób, które je zdobyły. Dzięki temu można poznać popularność wielu produkcji, ale w jego spisie jest ich „tylko” 116. Poświęciłem więc około 3-4 godzin na to, by sprawdzić te blisko 4000 zrzutów ekranów, wyłowić gry polskie i finalnie przeliczyć to na liczbę graczy danej produkcji. Po prostu byłem ciekaw wyników.
Nim się z nimi zapoznacie muszę zaznaczyć, że Bound, Bulletstorm: Full Clip Edition i Mousecraft były dostępne w abonamencie PlayStation Plus, stąd większa ich popularność. Mocno zaskoczyły mnie dane dotyczące Dying Light, a liczyłem to na podstawie kilku różnych trofeów. Fakt, sam mam trzy kopie, w tym dwie pudełkowe na PS4 – zwykła i Dying Light: The Following. Prawdopodobnie na dane miało wpływ bezpłatne ograniczone czasowo demo, które swego czasu m.in na PS4 wypuścił Techland. Z drugiej strony negatywnie zaskakuje popularność naprawdę dobrych, ale małych gier, jak świetny Ronin, rewelacyjne Serial Cleaner czy równie udany Butcher. A już tragedia jest przy przygodówkach point&click – My Memory of Us i Bulb Boy. Szkoda, bo obie bardzo mi się podobały i w obu wbiłem platynę.
AKTUALIZACJA #1
Pojawiły się kolejne dane do przeliczenia, kilka podesłali też nasi czytelnicy (dzięki!). Okazuje się, że Wiedźmin 3 i jego dodatki dotarły do gigantycznej liczby ludzi. Ale to chyba nikogo nie dziwi. Niestety ze skrajnie drugiej strony mamy strategię turową Phantom Doctrine, którą moja koleżanka Agata Hawrylczuk – wielka fanka gatunku, mająca we wszystkich X-Comach nabite setki godzin – określiła mianem rewelacyjnej i wymienia jako jedna z najlepszych gier tego roku.
Prośba: jeśli stworzyliście swój film „My PS4 Life” i jest w nim trofeum z polskiej gry, której nie ma na liście poniżej, dajcie znać w komentarzu pod tym newsem lub na naszym Facebooku. W ten sposób jeden z naszych fanów (dzięki Arkadiusz!) pomógł mi w ustaleniu popularności gry Butcher.
Szacunkowa liczba osób, które grały w polskie gry na PlayStation 4:
8 444 000 Wiedźmin 3: Dziki Gon
7 480 000 Dying Light
3 894 000 Wiedźmin 3: Krew i Wino
3 777 000 Wiedźmin 3: Serca z Kamienia
2 029 000 Wiedźmin 3: Dziki Gon – Edycja Gry Roku
1 115 000 Dead Island Definitive Edition
965 000 Bulletstorm: Full Clip Edition
752 000 Bound
675 000 Sniper Ghost Warrior 3
558 000 Mousecraft
413 000 Dead Island: Riptide Definitive Edition
308 000 Shadow Warrior
177 000 Layers of Fear
171 000 Zaginięcie Ethana Cartera
136 000 Superhot
97 000 Shadow Warrior 2
51 000 Get Even
47 000 Kholat
43 000 Ruiner
37 000 Observer
31 000 Oh…Sir! The Insult Simulator
27 000 Sky Force Reloaded
20 000 X-Morph: Defense
10 000 Ronin
7 900 Butcher
7 800 Serial Cleaner
6 000 Mroczne Legendy 2: Czarny Łabędź
4 000 Anomaly 2
3 000 Phantom Doctrine
2 700 Corridor Z
447 My Memory of Us
400 Bulb Boy