Od 17 do 21 sierpnia niemiecka Kolonia zamieni się w centrum growego świata. Właśnie wtedy odbędą się targi Gamescom, na których nie zabraknie polskich produkcji. Jako, że w tym roku wybieram się tam osobiście – przede wszystkim jako audycja Giermasz, postaram się zrobić małe podsumowanie.
Na Gamescomie pojawią się 38 polskie studia/twórcy, które zaprezentują 43 gry – przynajmniej według tego co udało mi się ustalić i jeśli nie walnąłem się w wyliczeniach. Wiele z nich pojawi się tam w ramach polskiego stoiska Fundacji Indie Games Polska. Jeśli mnie starcza pamięć nie myli, będzie to rekordowa dla Polaków edycja, bo takiej liczby rodzimych gier jeszcze nie prezentowano poza granicami kraju.
W olbrzymim skrócie: jeśli wymienić najważniejsze wydarzenia związane z polskim gamedevem w Kolonii, to na czoło wysuwają się: Get Even – liczę na pierwszy gameplay, Gwint – możliwość zagrania jeszcze przed oficjalną betą i Sniper: Ghost Warrior 3 – oby pokazali/dali zagrać. Nie można też zapomnieć o genialnym Shadow Warriorze 2, nowej polskiej grze od studia IMGN.pro, pierwszym pokazie grywalnego dema Kursk czy Bound w wersji VR. W sumie mógłbym wymieniac dalej, ale nikt wtedy nie przeczyta moich poniższych wypocin. W skrócie: będzie się działo.
Do tego odbędzie się międzynarodowy, 48 godzinny IGJam, gdzie wśród 300 uczestników z całego świata pojawi się Sos Sosowski i ekipa Digital Melody. Jak ja znajdę czas na to wszystko?
POLSKIE STUDIA I GRY NA TARGACH GAMESCOM 2016
11 bit studios – Beat Cop studia Pixel Crow / PC – premiera: październik 2016 r.
Po raz kolejny będę się ślinił na jedną z fajniejszych oczekiwanych przeze mnie gier. Pixelowa opowieść o policjancie, który nie ma lekko w życiu, do granic możliwości nasiąknięta jest humorem z dawnych lat. Pamiętacie Akademię Policyjną, Miami Vice i inne filmy/seriale z tamtych czasów? Nawet jeśli nie, to Beat Cop jest pozycją obowiązkową. 11 bit pojawi się tam jako wydawca gry studia Pixel Crow, ale zaprezentuje też nową grę z ich programu wydawniczego pt. Tower 57. Szczegóły tej zagranicznej produkcji poznamy na targach.
Anshar Studios – Detached / PC VR – premiera: 2016 r.
W pierwszoosobową grę akcji Detached miałem przyjemność grać podczas krakowskich targów Digital Dragons i już wtedy produkcja wyglądała naprawdę dobrze. Co prawda dostałem srogi łomot od twórców, ale zabawa była przednia. Kosmos, poszukiwania, przetrwanie i rywalizacja głównie w trybie PvP. Jedna z lepszych polskich produkcji dedykowanych wirtualnej rzeczywistości i urządzeniom VR.
ATGames – Full of Stars / iOS, Android – premiera Q1 2017 r., Laser Kitty Pow Pow (dzieło Mateusza Miczka i Filipa Żeglenia) / iOS, Android – premiera Q1 2017 r.
Kotek strzelający laserami? Oczekiwałem kolejnej prezentacji Full of Stars – i ta będzie, czy zapowiedzi Puzzle Craft 3 😉 a tu taka niespodzianka. ATGames jest wydawcą tego tytułu. Obie prezentowane gry dedykowane są platformom mobilnym a ich premiery dopiero w przyszłym roku.
Awesome Games Studio – Badass Hero / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera: 2017 r.
Totalna rzeź, kosmiczne tempo i małpia zręczność. Badass Hero to będzie najlepsza gra w dorobku Awesome Games Studio, ale nie wiem czy dla mnie. Wiek robi swoje, a jak widać na trailerach, nie ma zmiłuj i gra nie wybacza błędów. Co fajne, to główny bohater zakładający różne odzienie. Jest nawet Kratos, więc można spodziewać się wielu nawiązań do klasycznych postaci.
Carbon Studio – Alice VR / PC, PC VR – premiera: październik 2016 r.
Sztuczna inteligencja, tajemnicza planeta Speculo i opustoszałe miasto Mirabilis. Przygodówka Alice VR przeznaczona jest na urządzenia do wirtualnej rzeczywistości – Oculus Rift, HTC Vive i OSVR, ale na szczęście, w grę będzie można zagrać także na zwykłym pececie bez VR. I to już niebawem.
CD Projekt RED – Gwint: Wiedźmińska Gra Karciana / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera: data nieznana
Po zakończeniu Wiedźmińskiej sagi, w przerwie przed Cyberpunk 2077, CD Projekt RED postanowiło stworzyć karciankę Gwinta. Na ich stoisku będzie można zagrać w niego jeszcze przed uruchomieniem zamkniętej bety gry. Zwłaszcza, że zapowiedziana beta właśnie zaliczyła poślizg. Nie zdziwię się też, jeśli CD Projekt RED będzie tez promować wersję GOTY Wiedźmina 3.
CI Games – Sniper: Ghost Warrior 3 / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera: 27 styczeń 2017 r.
Czy w końcu zobaczymy trzecią część Snajpera w akcji? Oby, bo po ostatnim trailerze nabrałem apetytu na headshoty. Szykuje się duża dawka akcji, skradanie i srogie wybuchy. Podoba mi się.
Cmoar Studio – The Karters / PC – premiera: 2016 r.
Pamiętacie genialne wyścigi kartów Crash Team Racing czy Mario Kart? Takie inspiracje towarzyszyły studiu Cmoar przy tworzeniu The Karters. Co prawda ostro złoili mi zad podczas Digital Dragons w Krakowie, ale grało się fajnie. Premiera wersji Early Access na przełomie czerwca i lipca.
Flying Wild Hog – Shadow Warrior 2 / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera: Q4 2016 r.
Będzie rzeź. Dosłownie i w przenośni, bo SW2 to jedna z najważniejszych polskich premier tego roku. Niestety posiadacze konsol będą musieli poczekać, ale dla mnie to nie problem. Lo Wang po raz drugi hurtowo będzie dzielił ołowiem, a dla opornych zostaje skuteczna broń biała. Od dawna na mojej liście „muszę zagrać”.
iFun4all – Serial Cleaner / PC – premiera: 2016 r.
Co prawda z wywiadu z Michałem Mielcarkiem, prezesem studia iFun4All można dowiedzieć się wiele, ale w wielkim skrócie: Serial Cleaner to nietypowa pozycja, w której wcielamy się w męską sprzątaczkę. By brzmiało to lepiej, to coś jak w kultowym Pulp Fiction – sprzątamy ciała. Czy od razu nie brzmi lepiej? Grałem w to na krakowskim Digital Dragons i muszę przyznać, że gra niesamowicie wciąga. Czekam.
IMGN.pro – Seven: The Days Long Gone (studio Fool’s Theory) / PC – premiera: data nieznana, Husk (studio UndeadScout) / PC – premiera: data nieznana, Kholat i zapowiedź nowej gry
Polski wydawca i producent IMGN.pro nie zwalnia tempa. To co zaprezentuje, to kolejne „muszę zobaczyć” na niemieckich targach. Nie dość, że po raz pierwszy będzie pokazany interesujący Husk – pierwszoosobowy survival-horror z elementami walki, rozwiązywaniem zagadek i wciągającą fabułą, to jeszcze pojawi się zapowiedź nowej polskiej gry. No i oczywiście szeroko komentowane Seven: The Days Long Gone i drugie życie Kholat.
Jujubee – Kursk / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera: 2016 r.
Jujubee zaszalało. 10 stanowisk z grywalnym demem gry Kursk. Przypomnę tylko, że po trailerze w 2015 roku o grze słuch zaginął. A teraz będzie można w nią zagrać.O grze było i będzie głośno, bo fabuła dotyczy tajemniczej katastrofy rosyjskiego okrętu podwodnego Kursk.
Jutsu Games – 911 Operator / PC – premiera: listopad 2016 r.
Najlepsza gra tegorocznego Digital Dragons znalazła wydawcę i wylądowała na Kickstarterze, ale nie ma się co dziwić. Steam Greenlight też zdobyty, a niecodzienny symulator pracownika służb ratunkowych obsługującego linię telefoniczną, wzbudził duże zainteresowanie. Brzmi banalnie, ale rozbudowane scenariusze potrafią mocno zaskoczyć.
Lichthund – Lichtspeer / PC, PlayStation 4, PlayStation Vita – premiera: wrzesień 2016 r.
Długo było nam czekać na Lichtspeer, bo gra prezentowana była już dwa lata temu, ale są dobre wieści. Miotanie świetlnymi włóczniami trafi także na maszynki Sony, a to świadczy o potencjale tej produkcji. Grałem w demo i była to miłość od pierwszej włóczni.
Madmind Studio – Agony / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera:2017 r.
O tej grze pisałem jak jeszcze nosiła tytuł Sacred Agony. Zainteresowałem się nią, bo w sumie przyda się wiedza jak można znaleźć drogę ucieczki z piekła 😉 Przejmowanie ciał napotkanych postaci, unikanie konfrontacji z demonami i rozwiązywanie zagadek. Brzmi intrygująco i mam nadzieję, że w Kolonii będzie mi dane w to zagrać.
Monster Couch – Die for Valhalla! / PC – premiera: data nieznana
Beat’em up Die for Valhalla! to jedna z niewielu polskich gier, w które nie grałem. Ale to musi ulec zmianie, w końcu to wycinający w pień wrogów wikingowie.
Pixelated Milk – Regalia: Of Men And Monarchs / PC, PlayStation 4, PlayStation Vita, 3DS – premiera: 2017 r.
Polacy robiący taktycznego jRPG? Nie, to nie żart, zwłaszcza że mają za sobą udaną kampanię na Kickstarterze. Nie dość, że wygląda obiecująco, zyskali globalnego wydawcę – Klabatera, to jeszcze atakują kilka platform na raz. Co prawda twórcy mają lekkie opóźnienie czasowe jeśli chodzi o development, ale rozmawiałem z nimi na Pixel Heaven i widać, że są ogarnięci. Będzie dobrze.
Plastic – Bound / PlayStation 4, PlayStation VR – premiera: 18 sierpnia 2016 r.
Po ograniu dema wiedziałem, że to gra dla mnie. Zręczność to jedno, ale postawienie na piękno i emocje – to to czego szukam we współczesnej rozrywce. Gra pojawi się w dwóch wersjach. Zwykłej – prezentowane demo będzie podobne do tego z krakowskiego festiwalu Digital Dragons oraz VR. Z kuluarowych rozmów wiem, że Bound VR robi na graczach niesamowite wrażenie. Mam zamiar sprawdzić to osobiście.
PlayWay – Car Mechanic Simulator 2015 (studia Red Dot Games) / PC, iOS, Android, Project Remedium (studio Atomic Jelly) / PC – premiera: Q3 2016 r., Uboot (studio Deep Water Studio) / PC – premiera: Q1 2017 r., Farm Expert 2017 (studio Silden) / PC – premiera: 1 wrzesień 2016 r., Giant Machines 2016 (studio Code Horizon) / PC – premiera: 2016 r., Demolish & Build Company 17 / PC – premiera: 2016 r., Robot Squad 2017 / PC – premiera: październik 2016 r. Ships 2017 / PC – premiera: Q1 2017 r.
Jeden z większych polskich wydawców zaprezentuje wiele serii ze swojego portfolio. Jak dla mnie najciekawiej zapowiada się Project Remedium i Uboot, które mam zamiar przetestować. Reszta kierowana jest dla fanów wszelkiej maści symulacji, od siania, przez obsługę gigantycznych maszyn, po niszczenie wszystkiego co popadnie. Będzie co testować.
Puzzling Dream – The Way / PC
The Way zgarnął trzy nagrody na warszawskim festiwalu Pixel Heaven i nie ma się co dziwić. Pixel artowa przygodówka jest po prostu dobra, choć część graczy narzeka na poziom trudności. Leszcze 😉 Ekipa Puzzling Dream jedzie promować tam swoje wydane już dzieło, ale w produkcji mają już kolejną grę. Może uda się coś od nich wyciągnąć.
Robot Gentleman – 60 Seconds! / PC
Prostota i pomysł – to mogą być składniki sukcesu. Wie o tym ekipa Robot Gentelman, z którą w lutym rozmawiał Mateusz. Jest to kolejna gra, która jedzie by się pokazać, bo premiera była wieki temu.
Sleepless Clinic – Symmetry / PC – premiera: 2017 r.
Produkcja studia Sleepless Clinic to jedna z niewielu gier, która mnie zaskoczyła. W tym wypadku w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Ekipa badawcza, która rozbiła się na obcej planecie, musi walczyć o przetrwanie i naprawę uszkodzonego statku. Nie byłoby sprawy, gdyby sytuacja nie wymknęła się z pod kontroli. Tak samo jak moje oczekiwania. Czekam.
Sos Sosowski – Mosh Pit Simulator / PC, PC VR – premiera: 2016 r.
Wpierw zobaczcie trailer. Tak, to cały Sos i jego niesamowite i oryginalne gry. I to mi się podoba! To będzie także VR-owe szaleństwo. Sos + jego szalone pomysły = zawsze doskonała zabawa. Będzie wesoło.
Techland – Symulator Farmy 17: Pure Farming (studia Ice Flames) / PC – premiera: tego nie wie nikt 🙂
Nie, nie będzie Dying Light 2 czy nowego Call of Juarez. Tym razem pojawią się tam ze swoją ofertą wydawniczą, a konkretniej Symulator Farmy 17: Pure Farming. Patrząc na odbiór tailera widać, że grono chętnych jest dość spore. Na stoisku Techlandu będzie można też zagrać w symulator rozczłonkowywania i karmienia ołowiem – w skrócie: Shadow Warrior 2 <3
The Farm 51 – Chernobyl VR Project / PC, Get Even / PC, PlayStation 4, Xbox One – premiera: data nieznana
Nie ma co ukrywać, pokaz Get Even zorganizowany przez Bandai Namco to jedna z najważniejszych spraw do ogarnięcia w Kolonii. Przypomnę tylko nieskromnie, że informowaliśmy o tym pierwsi 🙂 Co prawda gliwicki The Farm 51 stworzy kolejną grę o Czarnobylu, ale będą prezentować tylko ukończone Chernobyl VR Project.
The Moonwalls – Bohemian Killing / PC
Kolejna już ukończona i wydana polska gra zawita do Kolonii. Bohemian Killing to wyjątkowa gra prezentująca rozprawę sądową i możliwość wpływania na fakty poprzez rozgrywkę w retrospekcjach.
Thing Trunk – Book of Demons / PC, Xbox One – premiera: pełnej i na XO – kiedy zrobią 🙂
Inspirowany Diablo hack & slash Book of Demons trafił już do wczesnego dostępu. Jest pierwszą w serii Return 2 Games. Spodziewać się mamy szybkiej akcji w świecie dark fantasy, wielu twistów w mechanice gry, losowych poziomów, wyzwań i humoru. Każda gra w R2G odbywa się w Paperverse, gdzie wszystkie postacie i przedmioty wykonane są z papieru. Zapowiada się interesująco.
Tomasz Wacławek – Ronin / PC, PlayStation 4
Wydany już jakiś czas temu Ronin będzie prezentowany na stoisku Sony. W sumie co się dziwić, jest to jeden z lepszych indyków w jakie grałem na PS4. Tomasz Wacławek odstawił kawał dobrej roboty, bo połączył interesującą mechanikę z dynamiczną walką i świetną oprawą. Jedna z moich ulubionych polskich gier na PlayStation.
Vile Monarch – Oh…Sir!! The Insult Simulator / PC – premiera: lato 2016 r.
Symulator czerstwych wrzut pojawi się także u naszych zachodnich sąsiadów. Ekipa Vile Monarch zdobyła moje serce genialnym Crush Your Enemies, a tu kolejna petarda – Oh…Sir!! The Insult Simulator. Z przyjemnością powyzywam się na czerstwe kapcie, wąsate matki i matki piorące w rzece. Twoja stara to twój stary! PS. Gra leci na Steam.
Vivid Games – Metal Fist: Urban Domination / iOS, Android – premiera Q1 2017 r.
Jestem ciekaw jak wyszedł im Metal Fist, którego gameplay niedawno mogliśmy zobaczyć. Podali tez kilka szczegółów. Do sprawdzenia, zwłaszcza, że Vivid Games odświeżyło swój wizerunek na 10-lecie istnienia, więc może coś ciekawego jeszcze szykują.
Wastelands Interactive – Planar Conquest / PC, PlayStation 4, Xbox One, iOS
Planar Conquest to ulepszona wersja Worlds of Magic, innej gry studia Wastelands Interactive. Jeśli lubicie klimaty fantasy i strategie 4X, musicie to sprawdzić.