Trzecia edycja Orderów Graczpospolitej zakończona. W tym roku rywalizacja była wyjątkowo zacięta. Zapraszamy do sprawdzenia jakie są najlepsze polskie gry 2017 roku.
W tej edycji liczba zebranych głosów była znacząco wyższa niż przed rokiem. Głosy w wielu kategoriach rozkładały się mniej więcej po równo na kilka produkcji, dzięki czemu rywalizacja o zwycięstwo trwała do ostatniego dnia głosowania. Ostateczna lista najlepszych polskich gier 2017 roku znajduje się poniżej. Zapraszamy do zapoznania się z nią, a zwycięzcom gratulujemy!
Pełna lista nominowanych znajduje się tutaj.
GRA ROKU – RUINER
Rywalizacja w tej kategorii była niezwykle wyrównana. Najlepiej o tym świadczy liczba głosów – uzupełniającym podium grom (Observer i Darkwood) brakowało odpowiednie jednego i dwóch głosów do lidera. Wygrała jednak produkcja, która na ten tytuł zdecydowanie zasługuje. Ruiner zachwycił nas szaleńczym tempem akcji, cyberpunkowym klimatem i ciekawie poprowadzoną historią. Debiut ekipy Reikon Games zdecydowanie pozamiatał. Observer i Darkwood zdobyły jednak minimalnie mniej głosów, co tylko pokazuje że obie te produkcje również zasługują na uwagę i docenienie.
NAJLEPSZE STUDIO – BLOOBER TEAM
![bloober team paszporty polityki](https://graczpospolita.pl/wp-content/uploads/2018/01/Bloober-Team-1024x577.jpg)
foto © POLITYKA / Leszek Zych.
Nie Reikon Games, a właśnie krakowski Bloober okazał się według Was najlepszym polskim studiem w 2017 roku. Doceniona została przede wszystkim udana premiera horroru Observer, która nagrodzona została również Paszportem Polityki. Ekipa wygrała z całkiem sporą przewagą – udało się zebrać aż 30% wszystkich głosów w tej kategorii. Niewiele zabrakło, aby Observer okazał się też najlepszą polską grą 2017 roku. Wtedy krakowskie studio całkowicie zdominowałoby tegoroczne Ordery.
NAJLEPSZY DEBIUT – ACID WIZARD STUDIO
Długo czekaliśmy na debiut Acid Wizard, ale warto było. Darkwood może nie jest najbardziej medialną produkcją, ale mimo wszystko doceniła ją spora grupa osób. Studio zebrało aż 31,5% głosów, nieznacznie wyprzedzając Reikon Games (27,4%). Na wynik na pewno wpływ miał fakt, że ekipa Acid Wizard to faktycznie debiutanci (twórcy Ruinera to weterani branży, który założyli nowe studio). Liczymy, że na ich kolejny projekt nie będziemy długo czekać.
NAJLEPSZA GRA INDIE – DARKWOOD
Wielkiego zaskoczenia nie było. Darkwood zdecydowanie zdominował tę konkurencję zdobywając ponad połowę głosów! Trudno się dziwić – produkcja ekipy Acid Wizard to jeden z lepszych polskich indyków ostatnich lat. Swoje robi wymagająca i satysfakcjonująca mechanika oraz gęsty klimat. Na drugim miejscu z dużą stratą znalazł się Beat Cop. Kolejne produkcje zdobyły minimalną liczbę głosów (ok 5%).
NAJLEPSZA GRA MOBILNA – BLADEBOUND
Kolejna produkcja, która całkowicie zdominowała swoją kategorię. Bladebound zadebiutował dopiero pod koniec roku, ale tyle wystarczyło aby zdobyć sporą popularność wśród czytelników Graczpospolitej. Produkcja ekipy Artifex Mundi zdobyła niemalże 52% głosów. Całkowita dominacja. Warto też zauważyć, że prawie 20% głosów zobyły My Hospital oraz Oh…Sir! The Hollywood Roast.
NAJLEPSZA OPRAWA WIZUALNA – OBSERVER
Kraków łączący w sobie futuryzm z klimatem PRL-u okazał się minimalnie lepszy od miksu cyberpunku z anime w wykonaniu Ruinera. Produkcja ekipy Bloober Team uzyskała równo 30% głosów, o niespełna dwa punkty procentowe więcej niż zwycięzca w kategorii Najlepsza Gra. Szkoda tylko, że wysoka jakość oprawy wizualnej nieco traci przez problemy z płynnością na konsolach. Zwycięzców jednak nie wypada rozliczać za takie wpadki. Przynajmniej nie teraz.
NAJLEPSZA OPRAWA AUDIO – OBSERVER
Kolejne wyróżnienie dla Observera. Na wyraźne zwycięstwo w tej kategorii (29% głosów) wpłynęło kilka elementów. Gracze niewątpliwie docenili obecność w grze znanych aktorów – Jakubika i Hauera. Bez wątpienia wpływa to na odbiór warstwy audio. Największe znaczenia miała jednak fantastyczna muzyka Arkadiusza Reikowskiego. Cyberpunk w najlepszym wykonaniu.
NAJLEPSZA HISTORIA – OBSERVER
Trzecia i ostatnia nagroda dla Observera. Mroczna historia o tytułowym Observerze szukającym zaginionego syna okazała się zdecydowanie najlepsza w tym roku (aż 41% głosów). Konkurencja nie miała zbyt wielkich szans. Na podium znalazł się jeszcze Get Even i Ruiner (odpowiednio 19% i 17% głosów). Poziom tych produkcji pokazuje jednak, że rodzimi twórcy potrafią opowiadać fantastyczne historie.
NAJBARDZIEJ ORYGINALNA GRA – 911 OPERATOR
Kolejna kategoria, w której rywalizacja o pierwsze miejsce toczyła się do samego końca. Ostatecznie 33% głosów zdobył 911 Operator, jeden z najlepszych i najbardziej oryginalnych symulatorów ostatnich lat. Produkcja ekipy Jutsu Games miała jednak dużą konkurencję – 28,6% głosów zdobył Beat Cop, a 23% Indygo. Rywalizacja była więc bardzo zacięta i pokazuje, że polskim studiom nie brakuje nietypowych pomysłów.
NAJBARDZIEJ OCZEKIWANA GRA – FROSTPUNK
Żadna gra tak nie zdominowała swojej kategorii jak Frostpunk. Produkcja ekipy 11 bit Studios może pochwalić się wynikiem aż 53,9% głosów. Siła przyciągania gry warszawskiej ekipy jest więc ogromna. Po sukcesie This War of Mine wielu graczy bardzo mocno czeka na kolejną historię pełną wyborów moralnych i trudnych decyzji. Liczymy więc na szybkie ogłoszenie daty premiery. Na Frostpunka czekamy już zdecydowanie zbyt długo.