Vivid Games, ATGames, a może Digital Melody? Zdradzamy które polskie studio odnosi największe sukcesy na rynku mobilnym.

Jest się czym chwalić, to żadna tajemnica. Pytanie, komu idzie najlepiej. Postanowiliśmy to sprawdzić i przygotować stosowny ranking.

Na początek wyjaśnię kilka zasad, którymi kierowałem się tworząc to zestawienie. Wszystkie liczby zostały przekazane przez samych twórców. Dotyczą one oczywiście tylko rynku mobilnego. Jest to dosyć istotne, gdyż niektóre studia uwzględnione w zestawieniu wydają swoje gry również na innych platformach (np. Jujubee).

Druga rzecz o której należy pamiętać to sposób dystrybucji poszczególnych tytułów. Większość ekip udostępnia swoje produkcje w modelu free2play, co siłą rzeczy zwiększa ich wynik. Tylko nieliczni każą płacić od razu za swoje gry.

Real Boxing 2 Creed

Na koniec trzecia rzecz. Wymienione poniżej studia nie wydały takiej samej ilości gier. Jedni mają ich kilka, drudzy kilkanaście, inni kilkadziesiąt. To również mocno wpływa na wyniki. Biorąc pod uwagę te zastrzeżenia można uznać, że takich rankingów można przygotować kilka i każdy będzie inny. Wszystko zależeć będzie od przyjętych kryteriów.

Jeśli przeglądając zestawienie nie znajdziecie waszym zdaniem ważnego studia, nie oskarżajcie mnie od razu o niekompetencję. Przykładowo 11 bit, jako spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych, ma nad sobą wiele regulacji, które czasami nie pozwalają przedstawiać części danych. W przypadku Artifex Mundi jest z kolei problem wydawcy niektórych tytułów. Niekiedy więc otrzymanie potrzebnych do rankingu danych było wręcz niemożliwe. Inna sprawa, że kilka ekip w ogóle nie odpowiedziały na mojego maila. Trudno, jakoś bez nich przeżyjemy.

Tyle tytułem przydługiego wstępu. Zapraszam więc do zapoznania się z rankingiem polskich studiów, których gry na platformach mobilnych zostały pobrane najwięcej razy. Bardzo duże liczby gwarantowane.

Jujubee – 2 miliony

Zestawienie otwiera katowickie Jujubee. Największy udział w wyniku liczącym 2 miliony pobrań ma debiutancka produkcja ekipy czyli Flashout 3D. Deweloper ma jednak ambicje, aby zacząć robić nieco bardziej rozbudowane produkcje. Już teraz część gier dostępnych jest na PC, a głównym nowym projektem studia jest kontrowersyjny Kursk. Jujubee nie zapomina jednak o mobilkach. W produkcji jest m.in. Take Off: The Flight Simulator tworzony na zlecenie Astragon Entertainment, czyli specjalistów od wszelakich symulatorów.

flashout-2-screen-81

Shortbreak Studios – 2,8 miliona

Na kolejnej pozycji wrocławskie Shortbreak Studios. Jeśli nie kojarzycie tej ekipy to w skrócie powiem, że jest to oddział Techlandu odpowiedzialny za gry mobilne. Ich największy hit to Hellraid: The Escape. Oprócz tego studio ma na koncie kilka mniejszych produkcji w modelu free2play, niekiedy robionych nawet na Unreal Engine. Część z nich dostępna jest również na PC.

Tabasco Interactive – 4,5 miliona

Tabasco Interactive graczom może być znane przede wszystkim z kosmicznego Star Horizon, które w najbliższym czasie powinno trafić na nowe platformy. Gra jest jednak płatna, stąd ilość pobrań nie powala na kolana. 4,5 miliona wygenerowało więc przede wszystkim Kickerinho. Gra już w dwa tygodnie od premiery zwróciły koszty produkcji i do dzisiaj cieszy się sporą popularnością. W najbliższym czasie na nasze smartfony i tablety trafi Kickerinho World, a więc wynik Tabasco Interactive szybko powinien wzrosnąć o kilka milionów.

Cherrypick Games – 7,2 miliona

Cherrypick Games to taka polska fabryka gier mobilnych. Warszawski zespół kolejne tytuły „wypluwa” z niesamowitą prędkością. Co jednak najważniejsze, nie brakuje im pomysłu i jakości. Wynik ponad 7 mln pobrań nie powinien więc dziwić (wszystko w modelu free2play). W wypadku Cherrypick Games najwięcej szumu robiła seria Touchdown Hero (dwie odsłony), ale sporą popularnością cieszyło się również Must Deliver oraz Auctioneer. Posiadaczom urządzeń z systemem iOS lub Android polecam pobrać produkcje warszawskiej ekipy i każdą sprawdzić. Zajmie to chwilę, a na pewno każdy znajdzie dla siebie chociaż jedną grę idealnie nadającą się na krótkie przerwy.

ATGames – 15 milionów

ATGames to jedno z ulubionych polskich studiów Michała. Sam dobrze wspominam naszą wizytę w ich warszawskiej siedzibie dwa lata temu, nawet mimo iż spóźniliśmy się na dwie godziny. 15 milionów to wynik bardzo imponujący, zwłaszcza że w zasadzie odpowiadają za niego tylko trzy gry. Najczęściej ścigany był Puzzle Craft, głównie ze względu na najdłuższy staż. Szybko jednak stratę odrabia Another Case Solved. Sam gram aktualnie w Puzzle Craft 2 (wersja na Windows 10) i ponownie jestem pod wielkim wrażeniem umiejętności ekipy ATGames. To szalenie rozbudowana i wciągająca gra, jak zresztą każda z ich portfolio.

Puzzle Craft 2

Crimson Pine Games – 25 milionów

Kojarzycie to gliwickie studio? Ja poznałem je dopiero przy okazji pisania tego tekstu. Mimo iż dużo się o nich nie mówi, na koncie mają całkiem sporo sukcesów. Studio tworzy przede wszystkim casualowe gry, ale pracuje również nad tytułami znacznie ciekawszymi dla graczy, przede wszystkim zręcznościowym Warplane Legends. Największym hitem jest z kolei seria Follow the Line (dwie odsłony). To ona w największym stopniu przyczyniła się do osiągnięcia tego imponującego wyniku.

Digital Melody – 35 miliony

Podium otwiera Digital Melody. To przykład studia, którego zdecydowanie największą część liczącego 35 mln pobrań wyniku wygenerowała raptem jedna gra – Timberman. Chłopacy mają jednak na koncie jeszcze inne produkcje, chociażby Risky Rescue. Uwielbiałbym ten tytuł gdyby nie przegięty poziom trudności w ostatnim poziomie. Mimo wszystko polecam, bo to ciekawy przykład pokazujący, że nawet na ekranie dotykowym można zrobić wymagającą precyzji grę. Niektóre tytuły Digital Melody można znaleźć również na Steamie.

Vivid Games – 50 milionów

Na (prawie) szczycie nie mogło zabraknąć Vivid Games. Studio od lat specjalizuje się w grach mobilnych i ma tam ogromne sukcesy. Największym jest oczywiście Real Boxing, który po przejściu na model free2play sprawił, że licznik pobrań nabrał szaleńczego tempa. Nie przywiązujcie się jednak do tych 50 milionów. Od kilku miesięcy w sprzedaży jest Real Boxing 2, a więc rezultat na pewno w niedługim czasie będzie znacznie bardziej imponujący.

T-Bull – 110 milionów

Ranking zamyka absolutny lider, firma która dziennie swój wynik poprawia o około ćwierć miliona pobrań, a tempo tylko rośnie. Wrocławskie T-Bull specjalizuje się przede wszystkim w grach wyścigowych, ale czasami bawi się innymi gatunkami, np. shooterami. Największy udział w tym kosmicznym wyniku mają właśnie samochodówki – Top Speed czy Traffic: Illegal Road Racing. T-Bull nie było do tej pory szczególnie znane, ale studio planuje wejście na giełdę (i to główny parkiet), a więc w najbliższym czasie na pewno nie raz o nich usłyszymy.

top speed

Comments

comments