Prasa drukowana nie ma lekkiego życia. Ludzie siedzą w sieci, gdzie wszystko podane jest na tacy, więc papier musi mieć coś, co przyciągnie czytelnika. Ale łatwo nie jest, co potwierdza najnowszy raport, który opublikowały Wirtualne Media.
Co czytelnik to inna opinia. Są ludzie, którzy uważają, że CD-Action sprzedaje się tylko dzięki darmowym grom, ktoś inny powie, że PSX Extreme trzyma się na rynku, bo ludzie mają do niego sentyment. Ale fakt jest taki, że jeszcze kilka lat temu wybór był dużo większy niż teraz. Zamykanie kolejnych magazynów pokazuje, że złote czasy prasy bezpowrotnie minęły. Neo Plus, Play, Komputer Świat GRY, Playbox, Lag, a wcześniej Click! czy GameRanking. Te czasy dawno minęły. Bezpowrotnie.
Jeśli chodzi o rynek gier, nieznane są mi dane dotyczące sprzedaży PSX Extreme czy Pixela, bo wydawcy chwalą się nimi tylko reklamodawcom. Raport Wirtualnych Mediów bierze pod uwagę tylko tytuły z portfolio wydawnictwa Bauer – CD-Action i PC Format, Komputer Świat od Ringier Axel Springer Polska i Chip od Burda Communications. Średnia miesięczna uwzględniająca cały rok 2015 bierze pod uwagę wydania papierowe, e-wydania i różne formy prenumeraty.
CD-Action ma miesięczną sprzedaż na poziomie 79 080 – w roku 2014 było to 81 263.
PC Format ma miesięczną sprzedaż na poziomie 51 299 – w roku 2014 było to 57 928.
Komputer Świat ma miesięczną sprzedaż na poziomie 35 274 – w roku 2014 było to 34 115.
Chip ma miesięczną sprzedaż na poziomie 10 617 – w roku 2014 było to 14 194.
Jak widać, wyniki nie powalają. Przy setkach tysięcy czy nawet milionach graczy, kilkadziesiąt tysięcy to wynik co najwyżej średni, choć prasie drukowanej może się to opłacać. A jak wiadomo, wszystko robi się dla pieniędzy, a nakład w jakimś stopniu musi się sprzedać.