Zdarza się, że mały, amatorski projekt zrobiony przez grupkę osób zostanie przez kogoś dostrzeżony i rozwinie się w coś poważnego. To właśnie spotkało Piotra Bunkowskiego, twórcę A Trip to Yugoslavia.
Gry z gatunku full motion video nigdy do wybitnych nie należały, ale lata temu ktoś bawił się w ich produkowania. Gatunek nie został zapomniany, dzięki czemu powstało A Trip to Yugoslavia. Jest to w zasadzie projekt filmowy nagrany przez kilka osób w Tczewie. O kulisach kręcenia scen opowiadam sam Piotrek Bunkowski.
Prace nad całym projektem trwały 15 miesięcy. Wszystkie materiały zostały nagrane w mieście Tczew. Jest to miasto położone niedaleko Gdańska. Użyliśmy tylko jednego aparatu fotograficznego i pięciu aktorów, którzy przebierali się w inne ciuchy po tym jak zostali zabici (lub nie) przez głównego bohatera.
Historia, jak łatwo się domyślić, skoncentrowana jest wokół konfliktu w Jugosławii. Całość opiera się na dokonywaniu wyborów oraz drobnych sekwencjach QTE.
Projekt został dostrzeżony przez chorwackie studio Hades Productions (twórcy Slender Anxiety). Z jego pomocą udało się przenieść materiał filmowy na silnik Unity i nagrane sceny połączyć w całość tworząc grę komputerową. Współpraca rozpoczęła się bardzo niewinnie, od projektu tłumaczenia innej gry.
Na Hades Productions wpadłem w 2013 roku. W tamtym czasie studio dopiero raczkowało. Załapałem się jako tłumacz ich pierwszej gry. Niestety, o ile polonizacja nie ujrzała światła dziennego, tak nadal pozostałem w kontakcie z założycielem studia – Videm Lackovićem. W 2015 zapytałem go czy nie chce pomóc nam przy tworzeniu tego projektu. Zgodził się. A Trip to Yugoslavia było dla niego czymś w rodzaju odskoczni od głównego projektu, który usprawniał z roku na rok (Slender Anxiety).
Gra ostatecznie została wydana. Można ją pobrać za darmo z serwisu GameJolt. Całość zajmie około 15-20 minut. Na tym się jednak nie kończy historia A Trip to Yugoslavia. Projektem zainteresował się kompletnie nikomu nieznany wydawca Sometimes You (w portfolio ma kilka niszowych gier na Steamie). Produkcja przeszła już przez Greenlight. Aktualnie trwają prace nad kilkoma dodatkowymi scenami, które wzbogacą płatną wersję. Jej cena wyniesie jednego dolara.