Dzisiaj świętujemy odzyskanie niepodległości. Uznałem że to dobra okazja do tego, aby zastanowić się które wydarzenia z historii Polski świetnie nadają się na grę komputerową. 

Twórcy gier rzadko korzystają z prawdziwych historii, częściej wolą kreować własne światy i wydarzenia. Trudno oceniać czy to dobrze czy źle. Przykład Wiedźmina pokazuje jednak jak wielki potencjał drzemie w tych co polskie i słowiańskie. Książki Andrzeja Sapkowskiego to jednak w 100% fikcja, ale myślę że z historią naszego kraju byłoby tak samo. Co w takim razie nadaje się na podstawę gry?

Zanim zaczniemy postaram się rozwiać jedną wątpliwość. Kilka lat temu media pytały polskich twórców o grę na podstawie Powstania Warszawskiego. Większość odpowiadała słowami „a kogo na świecie obchodzi Powstanie Warszawskie?”. To ja się zapytam inaczej – a kogo obchodzą fikcyjne światy, który kreujecie na potrzeby waszych gier? Historia Polski faktycznie poza granicami kraju może obchodzić wyłącznie naszych rodaków, ale to jest tylko kwestia odpowiedniego sprzedania danych wydarzeń. Motorem napędowym przekazu marketingowego na pewno one nie będą, ale pozwolą zbudować świetną historię i otoczkę fabularną. Zdanie „oparte na prawdziwych wydarzeniach” nie jest często wykorzystywane w grach i może dzięki temu wzbudzić dodatkowe zainteresowanie. To już wartość dodana.

Aby zbędnie nie przedłużać zacznijmy. W komentarzach koniecznie podzielcie się własnymi opiniami, które wydarzenia z historii Polski świetnie nadają się na temat gry komputerowej.

POWSTANIE WARSZAWSKIE

Trudno było zacząć od mniej oryginalnego i jednocześnie mniej oczywistego przykładu. Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w Polskiej historii, niestety bardzo krwawe i bolesne. Do teraz wielu spiera się czy decyzja o rozpoczęciu walk była słuszna czy niepotrzebnie naraziła miliony osób na śmierć, przy okazji przyczyniając się do niemalże zrównania z ziemią Warszawy. Ostatnią rzeczą jaką bym jednak chciał to gra komputerowa, która próbuje cokolwiek oceniać. Zamiast tego widzę produkcję po prostu pokazującą te wydarzenia.

powstanie-warszawskie

Idealnym materiałem na taką grę jest (nie, nie Uprising 44) This War of Mine. Zanim ktokolwiek w 11 bit Studios puknie się w głowę powiem dlaczego to świetny pomysł.

  1. This War of Mine to sprzedażowy hit, bez sensu jest marnować ten potencjał porzucając markę.
  2. Wydarzenia z Powstania Warszawskiego idealnie wpisują się w tematykę gry.
  3. Oparcie This War of Mine na Powstaniu Warszawskim pozwoli na zmiany w rozgrywce (rezygnacja z podziału na gameplay w dzień i w nocy), dzięki którym gra zyska na świeżości.
  4. Gra oparta na prawdziwych wydarzeniach działa na emocje mocniej niż gra inspirowana jakąś historią.
  5. Materiały i wspomnienia z okresu Powstania Warszawskiego to kopalnia pomysłów gotowych do implementacji w grze.
  6. This War of Mine pokazujące Powstanie Warszawskie pozwoli również na popularyzację na świecie wiedzy o tym wydarzeniu, na czym powinno nam zależeć.

Ekipo 11 bit, na pewno to czytacie. Chociaż przemyślcie tę sprawę.

HUSARIA

Mało jest tak charakterystycznych dla Polski elementów jak legendarna husaria. Gier akcji (ewentualnie strategii) umieszczonych w okresie panowania rodzimych wojsk nie ma zbyt wiele, co daje szansę na wykorzystanie niszy. Wyobrażam sobie chorągiew husarii na okładce. Wyglądałoby groźnie i od razu przykuwało uwagę charakterystycznym strojem. Kto nie chciałby wcielić się w tak wyglądającego rycerza na koniu, który jest częścią armii budzącej lęk przed wszystkimi wrogami?

husaria

Husaria funkcjonowała przez wiele lat, ale ja w grze widziałbym okres XVII wieku z finałem w czasie słynnej Bitwy pod Wiedniem. Przy odpowiednim budżecie taka gra mogłaby zrobić ogromne wrażenie. Pytanie czy jest w Polsce studio, które nie tylko posiada odpowiednie fundusze, ale i jest zainteresowane podobnym gatunkiem. Nie będę nawet próbować zgadywać.

GROM

Ile jest obecnie gier o jednostkach specjalnych nastawionych na taktykę? Rainbow Six poszedł w stronę rozgrywki wieloosobowej, a Ghost Recon ucieka w inne klimaty. Nie sądzicie więc, że jest miejsce na singlową produkcję nastawioną na akcję z większą ilością finezji, a nawet kooperacją (powiedzmy na 4 osoby)? Ja bym grał, a wy?

grom

Mimo iż GROM zaliczamy do światowej czołówki jeśli chodzi o jednostki specjalne, w gruncie rzeczy gra mogłaby opowiadać o chociażby żołnierzach amerykańskich. Wydaje mi się jednak, że sam pomysł na taką produkcję nie jest głupi i zapełniłby istniejącą niszę. Umieszczenie GROM-u na pierwszym planie pewnie nie byłoby najważniejszym elementem kampanii marketingowej, ale nadałoby grze unikatowy charakter. Zresztą nie byłby to pierwszy występ polskiej jednostki specjalnej w grze komputerowej. Pamiętamy przecież o Medal of Honor: Warfighter.

SOLIDARNOŚĆ

Długa walka z socjalizmem to zdecydowanie najważniejsze wydarzenie w polskiej historii ostatnich kilkudziesięciu lat. Miało ono zresztą istotny wpływ na losy kilku innych państw. Dobrze byłoby promować te wydarzenia za pomocą tak sugestywnego medium jak gry komputerowe. Polskie studia robiły i robią podobne rzeczy, ale z historią… Rosji. IMGN.pro ma na koncie horror Kholat, Jujubee przygotowuje Kursk. Mechanika idealna do prezentowania takich rzeczy, ale niestety gorzej z wyborem tematyki. Czy tragedia na Przełęczy Diatłowa to taki magnes na graczy? Nie. Dlaczego więc jakaś polska historia byłaby zła?

solidarnosc

Idealna do opowiadania historii pozbawionej (w całości lub większości) akcji (głównie dialogi, wybory itp.) jest mechanika wykorzystywana przez Telltale Games czy Quantic Dream. Kogo z polskich deweloperów widziałbym w roli twórców takiej gry? The Astronauts pokazało z Zaginięciem Ethana Cartera, że ma nie tylko umiejętności, ale i dobrze czuje się w miarę podobnych produkcjach. Zespół teraz pewnie pracuje nad czymś zupełnie innym, ale kto wie, z głoszonymi na Facebooku przez Adriana Chmielarza poglądami myślę, że poparcie dla takiego projektu byłoby spore.

Warto wspomnieć, że niedawno na rynek trafiła gra 1979 Revolution: Black Friday, która prezentuje moją wizję. Ona jednak przedstawia wydarzenia z rewolucji w Iranie, które miały miejsce w 1979 roku.

Dużo w tym tekście fantazjowania, które nie pojawiło się przez przypadek. Tym artykułem chciałem skłonić was do refleksji i wytężenia wyobraźni. Na pewno jest wiele ciekawych wydarzeń z polskiej historii, które świetnie nadają się na temat gry. Twórcy muszą tylko po nie sięgnąć. Tłumaczenie się, że „kogo na zachodzie interesuje polska historia” to marna wymówka. Ludzi interesują dobre historie, nieważne skąd pochodzą.

Comments

comments