Tegoroczna edycja Game Industry Conference w Poznaniu (6-8. X. 2017 r. podczas targów PGA) będzie dziesiątą. GIC przeszło długą drogę, od spotkania klikowców, poprzez studencką konferencję, aż do jednego z najważniejszych wydarzeń dla developerów i biznesu w branży gier w Europie. Autorką tekstu jest Hanna Marszałkowska, a historie powstawania logotypu opisał Jakub Marszałkowski – oboje z Game Industry Conference.

WCZESNE POCZĄTKI 2007-2011

Pierwszy raz pomysł zorganizowania zjazdu dla pasjonatów tworzenia gier pojawił się 3 lipca 2007 roku. Inicjatywa funkcjonowała wtedy pod nazwą ”Zjazd Klikowców”, a więc osób, które tworzyły gry w środowiskach drag and drop, albo właśnie klikanych, jak na przykład GameMaker. Ale pierwszy Zjazd Twórców Gier (ZTG) faktycznie zorganizowano dopiero rok później. Odbył się w dniach 8-10 sierpnia 2008 roku w Domu Studenckim ”Straszny Dwór” w Krakowie. W zjeździe wzięło udział 13 osób, które wysłuchały 5 prelegentów i 8 wykładów oraz uczestniczyły w wielu spotkaniach networkingowych. GDC San Francisco pisze o sobie po kilkunastu edycjach, że wszystko zaczęło się od nieformalnego spotkania kilkunastu developerów. Widzicie podobieństwa?

Inicjatywa spotkała się z entuzjazmem twórców gier, była pierwszym i wówczas właściwie jedynym takim wydarzeniem w kraju. Dlatego już rok później (27-31 lipca 2009 r.) dwa połączone zespoły: Climou oraz wortal Fabryka Gier, zorganizowały wspólnie ZTG w Centrum Metodycznym Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie. Podczas tego zjazdu “klikowcy” mogli uczestniczyć w 13 wykładach wygłaszanych przez 7 prelegentów. Wówczas w ZTG wzięły osobiście udział 42 osoby, natomiast 91 internautów śledziło prelekcje przez udostępniony stream.

W 2010 roku ZTG odbyło się w Uniwersytecie Gdańskim w Gdańsku, a oferta wykładów była już bogatsza, bowiem wygłoszonych zostało 24 prelekcji, w których wzięło udział 328 uczestników (w tym 113 online).

Kolejny Zjazd Twórców Gier miał miejsce 8-11 września 2011 roku na terenie Wydziału Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej Politechniki Łódzkiej. Wzięło w nim udział 399 uczestników, w tym 167 poprzez udostępniony stream.

Inicjatorem i głównym organizatorem pierwszych czterech edycji Zjazdu Twórców Gier (2007-2011 r.) był Tomek Kaczmarek. Wczesne edycje konferencji miały bardziej studencki charakter i ciężko w nich poznać GIC w dzisiejszym wymiarze, ale dzięki Tomkowi oraz pozostałym współtwórcom i uczestnikom ZTG, z roku na rok organizowanych było coraz więcej prelekcji, a ich tematyka obejmowała coraz bardziej ciekawe zagadnienia związane z tworzeniem gier. To dzięki nim polski gamedev zyskał tak ważne wydarzenie branżowe o znaczeniu międzynarodowym.

ZTG na POZNAN GAME ARENA 2012-2014

V Zjazd Twórców Gier w 2012 roku przybył do Poznania na zaproszenie Ruchu Projektantów Gier koła naukowego przy Instytucie Informatyki Politechniki Poznańskiej. Nowy zespół organizatorów chwilę zastanawiał się nad miejscem i czasem właściwym do organizacji tego wydarzenia. I wtedy gruchnęła wieść, że do miasta po dwóch latach przerwy wraca Poznań Game Arena – największe targi branży gier w Polsce. Szybko podjęto negocjacje i uzgodniono współpracę między wydarzeniami. Wtedy, w 2012 roku, dzięki wsparciu finansowemu Dziekana Wydziału Informatyki PP po raz pierwszy gościliśmy na ZTG prelegentów z zagranicy. Trzech. Konferencja cieszyła się jednak bardzo dużym zainteresowaniem zarówno wśród osób, które przyjechały specjalnie na nią, jak i wśród tych, którzy dzielili swój czas między PGA i ZTG. Liczba uczestników zjazdu przekroczyła 1600 osób.

Decyzja była bardzo prosta: odtąd wszystkie kolejne edycje konferencji organizowane są podczas corocznych targów Poznań Game Arena i przy współpracy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Podczas kolejnego Zjazdu Twórców Gier w 2013 roku liczba uczestników utrzymała się na podobnie wysokim poziomie, wynosząc 2040 osoby, a podwojenie liczby prelegentów zagranicznych zaowocowało całą angielskojęzyczną ścieżką.

W 2014 roku Zjazd Twórców Gier dokonał kolejnego skoku, tym razem głównie jakościowego. Złożyło się na to zwiększone zainteresowanie konferencją ze strony polskiej branży gier, ale też 37 zagranicznych prelegentów. W tych ostatnich największą grupę stanowiła delegacja niemieckiej branży, ale byli prelegenci i z USA. Co – wraz z bogatą ofertą merytoryczną – przyczyniło się do skoku liczby uczestników konferencji, która wyniosła 3051 osób.

Po raz pierwszy podczas konferencji oprócz prelekcji zaoferowano warsztaty oraz wydarzenia networkingowe, na które zaproszono nie tylko deweloperów, ale i wydawców gier.

GAME INDUSTRY CONFERENCE 2015+

Po 2014 roku nic już nie było takie same. Najpierw, wobec rosnącej międzynarodowej widoczności, zapadła istotna decyzja o zmianie nazwy konferencji. Niewymawialna za granicą okazała się zbitka spółgłosek w słowie „twórców”. Nazwę Game Industry Conference (GIC), zaproponował Artur Maksara, członek Rady Programowej konferencji i pracownik warszawskiego studia Flying Wild Hog. Konferencja nabrała wiatru w żagle rozwijając ofertę prelekcji i wydarzeń. Te, nie zapominając o studentach, kierowane są teraz także do grona odbiorców profesjonalnych, w tym biznesu, indie deweloperów i pracowników branży. Tak z Polski, jak i – w coraz większym stopniu – z coraz bardziej odległych części świata.

W GIC w 2015 roku wzięło udział 2940 uczestników z 23 krajów, w tym 1300 studentów, ale też 1600 profesjonalistów branży gier, “indyków” i osób powiązanych z branżą IT. W części wykładowej 125 prelegentów wygłosiło 110 prelekcji. Ale też pierwszy raz zorganizowano system spotkań biznesowych, w którym wzięło udział od razu 156 reprezentantów firm. Odbyło się 484 spotkań. Puchła też oferta imprez towarzyszących jak Game Jam w Teatrze czy wydarzenia networkingowe już w formie trzech wieczornych imprez w kolejnych dniach GIC.

Game Industry Conference w 2016 roku wygląda jeszcze lepiej. Po części sprawia to optyka – konferencja przenosi się do pawilonu 15, najnowocześniejszego na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Ale też postępuje profesjonalizacja części wykładowej i warsztatów. Na konferencję przyjechało 3100 uczestników z ponad 30 różnych krajów. Pierwszy raz wydarzenia towarzyszące urastają do osobnego brandu. W ramach GIC Week zorganizowany został 48h Game Jam w Teatrze, sesja gier multiplayer w Kinie Pałacowym, Best Game Video Award oraz Robot-Gentleman pre-GIC Party. W 2016 roku po raz pierwszy zorganizowano też “Career Zone”, czyli specjalną strefę podczas GIC, gdzie siedem firm z branży szukało pracowników.

Teraz tylko czekać, co przyniesie GiC 2017. Dziesiąty.

Historia logotypu

W roku 2010 powstał pierwszy logotyp Zjazdu Twórców Gier. Szkice robił Tomek Kaczmarek, a ostateczną grafikę wykonał Eugeniusz ‚Gien’ Jankun. W roku 2014 został przerysowany na nowo przez Roberta Podgórskiego. W roku 2015 ZTG przekształciło się w Game Industry Conference i także tutaj za projekt odpowiadał Robert. Logotyp GIC miało ma nawiązywać do poprzedniego, związanego ze Zjazdem Twórców Gier.

Wszystkie zdjęcia i grafiki udostępnili organizatorzy Game Industry Conference.

Comments

comments